Franska filmpärlor

Nyhet /

Filmlandet Frankrike ligger Stockholms filmfestival varmt om hjärtat. Med stor mångfald och kvalité, samt rum för nya röster fortsätter landet att vara en dynamisk filmnation där konstformen cinéma – film på vita duken – är högt aktad. I år har vi den stora glädjen att åter välkomna franska mästare såsom Céline Sciamma, Jacques Audiard och François Ozon till festivalen. Årets franska filmskörd har varit synnerligen god.

Guldpalmsvinnaren och Stockholm Visionary Award-vinnaren från 2012, Jacques Audiard (»En profet«, »Rust and Bone«) tar i sin nya pulserande ungdomsskildring med oss till »PARIS 13:E ARRONDISSEMENT«. Här bjuds vi på en svartvit kärlekshistoria om problematiken med närhet och relationer i en digital värld där dejtingappar har tagit över våra mänskliga möten. Émilie möter Camille, som är attraherad av Nora, som har träffat Amber. Tre unga kvinnor och en ung man förenas i ett virrvarr av känslor, sex och vänskap. Manuset är skrivet ihop med en annan mästare – Céline Sciamma.

Festivalfavoriten Sciamma som besökte festivalen 2019 för att ta emot Stockholm Visionary Award och trollband oss med »Porträtt av en kvinna i brand«, är även hon tillbaka på festivalen. Denna gång med ömsint blick mot barndomen, åldrandet och livets förunderliga mysterier. I »PETITE MAMAN« lämnar vi 1700-talets Frankrike och är tillbaka i nutid – eller är vi? Den kronologiska tiden tycks lösas upp när 8-åriga Nelly följer med till sin mammas barndomshem för att rensa ut efter den älskade mormodern som gått bort, och finner en liten flicka som ser ut som hon, och heter som hennes mamma..  

Årets mittfilm »ANNETTE« erbjuder en ohelig allians mellan den genretrotsande musikgruppen Sparks och den ofoglige »Holy Motors«-regissören Leos Carax. Tillsammans har de gett liv åt en gränslös rockopera med Adam Driver och Marion Cotillard som omaka själsfränder i tragisk Hollywoodromans, vars kärleksbarn har en väldigt underlig gåva. Cinéma du look-alumnen Leos Carax vana trogen, så bjuds det på en filmisk åktur i vad som kan beskrivas som en vildsint, poetisk korsning mellan »A Star is Born« och »Skönheten och Odjuret«.

På tal om festivalfavoriter så återvänder även François Ozon med ännu ett festivalmåste. I »ALLT GICK BRA« tacklar han, på sedvanligt osentimentalt sätt, det kontroversiella ämnet dödshjälp. André drabbas på ålderns höst av en stroke och bestämmer sig för att livet är slut. Oförmögen att själv ta hand om teknikaliteterna beordrar han sin dotter Emmanuèle om hjälp. Därpå följer en historia om kompromisslös dödslängtan, trasiga familjerelationer och, ironiskt nog, glädje. Magisk realism, eller bara Ozon? Oavsett är det här en film som manar till samtal.

Missa inte heller den essäistiska och avskalade dokumentären »JANE BY CHARLOTTE« där Charlotte Gainsbourg följer sin ikoniska mamma Jane Birkin på nära håll!

Vive le cinéma!

Bild: »Paris 13:e arrondissement«

Prenumerera på festivalens nyhetsbrev

Missa ingenting under festivalen. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.