Spotlight: Motherhood

Nyhet /

Essä om årets Spotlight: Motherhood av Cecilia Nyman

Först pressas läpparna ihop i ett mjukt ”m”. Sen den djupklara klangen i det vidöppna ”a:et”. Och så upprepa en gång till samma sak. MA-MA. För många det första ordet som lämnar munnen. Som ett gillande utrop eller kanske ett tidigt bekräftelsesökande. ”Mamma (är du där)?”, undrar babyn. Och så fortsätter det. Ett ändlöst behov av kärlek och stöd som inte avtar bara för att vi rent fysiskt börjar klara oss på egen hand i världen. Oavsett om hon är nära eller frånvarande, varm eller kall, stöttande eller dominerande verkar inte besattheten mattas av. Årets upplaga av Stockholms filmfestival samlar samtida filmer som på olika sätt undersöker moderskapet.

I tre av årets filmjuveler skärskådas de tidsglapp som verkar mellan generationer. I Céline Sciammas »PETITE MAMAN« utforskar åttaåriga Nelly skogen kring sin mormors dödsbo och träffar där sin mammas barnjag. Sciammas film har en ömsint förmåga att visa upp det som är väsentligt i världen för en åtta- åring, och fantiserar omsorgsfullt om vilken sorts relation som återstår när åldersglappet mellan mor och dotter inte längre verkar. Laura Samanis epokdrama »SMALL BODY« tar denna fråga ännu ett steg längre. Genom en ung moder i 1900-talets Italien och hennes kärlek till ett dödfött barn, undersöks vilka band som består, till och med när ens barn går ur världen.

»PARALLELLA MÖDRAR«, tar sig an temat om tidshopp på ett annat sätt. Janis (Penélope Cruz) uppslukas i nalkandet av sitt förstfödda barn och sin mormors sista önskan; att återfinna sin gammelmorfars försvunna kvar- levor. På förlossningen möter hon Ana och de två nyblivna singelmammorna bestämmer sig för att lämna sjukhuset tillsammans. Pedro Almodóvar har aldrig stuckit under stolen med sitt intresse för moderskapet. Spanjorens senaste pärla bjuder på en sprakande historia om kvinnliga band, moderlig passion och okonventionella familjekonstellationer.

Mödrar som sluter upp i kollektiv under helt andra förutsättningar berättas det om i dramat »I KOLTRASTENS LAND«, som skildrar en stödorganisation för kvinnor som förlorat sina makar i kriget i Kosovo. Fahrije har tröttnat på den statiska väntan mellan hopp och sorg och bestämmer sig för att trotsa byns konservativa kvinnosyn och starta ett litet livsmedelsföretag som de andra mödrarna sakta men säkert börjar sluta upp kring. Andra filmer i årets program påminner om platser där kollektiva alternativ inte kan lösa de problem som ensamstående mödrar ställs inför. I Tatiana Huezos »PRAYERS FOR THE STOLEN« spelar det ingen roll hur mycket mödrarna samarbetar kring olika skyddssystem som ska hindra deras döttrar från att bli kidnappade av kartellen. Eller som i den prisbelönta och smått absurda dramakomedin »FEATHERS«, där en kvinna tvingas hantera konsekvenserna av att hennes make och familjens patriark förvandlats till en höna. Med tre barn och två obetalda månadshyror i ett konservativt och kapitalistiskt samhällssystem ställs den ensam- stående modern inför obeskrivliga prövningar.

Festivalens spotlight belyser även hur moderskapet påverkas av kändisskapets ständiga strålkastarljus. I dokumentären »JANE BY CHARLOTTE« vill Charlotte Gainsbourg frigöra bilden av sin mamma från hennes make, som ofta tagit rampljus i den offentliga berättelsen. ”Att filma dig är mest en ursäkt för att få titta på dig” säger Charlotte och följer sin mors vardag i Paris med ett hudnära porträtt av den mytomspunna Jane Birkin. Samtidigt rör sig Charlottes egna döttrar i bakgrunden av tagningarna och dokumentären dryper av frågor om moderskap och det arv som spiller genom generationer av kvinnor.

Ett dystrare crescendo av en kvinnas öde i offentligheten finns inkorporerat i berättelsen om prinsessan Diana. Pablo Larraín målar upp sin mardrömslika version av prinsessans liv under skilsmässan från prins Charles. »SPENCER« ger hjärtskärande insyn i det omänskliga ödet att gå genom en skilsmässa totalexponerad i offentligheten, ta hand om två barn och samtidigt axla rollen som moderlig monark med gräns- lösa uppoffringar för national- staten. I det sällsynt tragiska åter- finns också en mer allmängiltig erfarenhet av moderskapet, ett vansinne som lurar runt hörnet när kraven att finnas till för andra fråntar en ung kvinna resten av sin identitet.

Prenumerera på festivalens nyhetsbrev

Missa ingenting under festivalen. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.